Thursday 16 May 2013

Hadiah Hari Guru Yang Paling Dinanti

Arini 16 Mei..hari yg ditunggu oleh setiap insan yg bergelar guru. Mana taknya, dalam setahun...ari ni ari kami dirai, dihibur bagai anak kecil. Sambutan ari guru disekolah aku kali ini agak meriah, dengan tema warna merah yang menyerlah..tampak garang dan berani, tapi dalam hati mudah tersentuh tatkala murid bertemu sapa..

Air muka masing-masing nampak bersemangat kerana kesedondon pakaian yg dipakai..tambah riuh dengan gelak ketawa dan keseronokan bergambar, hinggakan abes sudut dan posisi diambil gambar..ehe.

Murid pula tidak kurang semangatnya, menghiburkan pendidik mereka dan paling seronok melihat murid memberi hadiah kepada guru. Mendapat hadiah daripada murid merupakan satu penghargaan, menunjukkan penat lelah kita dihargai walaupon hanya dengan sebungkus gula-gula.

Namun pada aku, hadiah yang paling aku nanti ialah disaat muridku tidak lagi bergelar murid. Tapi biar la di saat itu mereka bergelar seorang doktor, peguam, arkitek ataupun guru, menyambung tugas untuk satu generasi. Hadiah yang paling dinanti ialah di saat itu! Di saat mereka sudah berjaya, mereka datang kepada kami..cukup sahaja berterima kasih, tidak perlu nilai harta.

Hadiah yg cukup ku nanti juga, di saat mereka datang kepadaku di usia tuaku...lantas mereka berkata, "cikgu masih ingat saya?". Ya, disaat itulah, hadiah suatu masa...ketika kelam dalam ingatan, masih ada yang ingat. Barulah tampak keikhlasan untuk menghargai sungguh-sungguh..


No comments: